Weekendje Hội An& 1ste week werken Tam Ky &Da Nang - Reisverslag uit Da Nang, Vietnam van Jolijn Verhoof - WaarBenJij.nu Weekendje Hội An& 1ste week werken Tam Ky &Da Nang - Reisverslag uit Da Nang, Vietnam van Jolijn Verhoof - WaarBenJij.nu

Weekendje Hội An& 1ste week werken Tam Ky &Da Nang

Door: Jolijn

Blijf op de hoogte en volg Jolijn

13 Mei 2014 | Vietnam, Da Nang

Eerste weekendje weg en de eerste week werken in Tam Ky en Da Nang
Vrijdag 2 mei hebben we in de ochtend ontbeten en hebben we daarna een massage gekregen van blinde mensen, dat is daar gebruikelijk. Het was wel een beetje raar want toen ze me wilde begroeten stak ze gelijk een vinger in me neus maargoed. Voor een uur massage betaal je hier 3 euro. De massage was alleen een beetje hard en een beetje weinig olie maar dat zal wel normaal zijn hier. Wel lekker met aloe vera dus we roken erg lekker daarna.
Na de massage zijn we met de bus naar Da Nang gegaan waar we eindelijk het weekend kunnen doorbrengen met de andere vrijwilligers. Vrijdagavond was de laatste avond van een vrijwilligster uit Zweden (Caroline) dus gingen we uit eten en kon iedereen afscheid nemen. Na het eten zijn we naar de riverside gegaan waar je veel gezellige restaurantjes hebt en waar je lekker wat kunt drinken. Hier hebben we een lekker Vietnamees biertje genuttigd. We moesten daarna nog slapen in het hotel omdat het vrijwilligershuis vol zat. Zaterdag (3 mei) zijn we met de vrijwilligers met de bus naar Hội An (Quảng Nam)gegaan een klein plaatsje net onder Da Nang. In de middag hebben we lekker aan het strand gelegen. Nadat we avond hadden gegeten wilde we een lekker toetje halen, gelukkig kan dat hier in Hội An. Een chocolade fondant met dus heeeeeeeeel veel chocolade en ijs naar keuze (uit zo’n ongeveer 50 verschillende soorten).
We sliepen in een jeugdherberg wat voor mij heel normaal is want je slaapt hier met andere mensen op een kamer wat ook gewoon jongens kunnen zijn. Iris vond het een beetje een raar idee, omdat natuurlijk ook iedereen op andere tijdsstippen gaat slapen.
Die volgende ochtend zijn we naar my son gegaan wat beautifull mountain betekend. Erg vroeg op en het leek wel 40 graden, na een uurtje met de bus zijn we aangekomen bij de tempels en hebben we daar 2 uur doorgebracht. We gingen terug naar Hội An per boot. We hebben lunch op de boot gehad. Vanuit Hội An zijn Wieke, Iris en ik per bus naar Tam Ky gegaan omdat we maandag daar onze eerste werkdag hebben. De busreis was genieten, aangezien de bus overvol zat en we er gewoon ingepropt werden, de bus reed echt niet normaal hard en haalde iedere auto, motorbike en alles in, ook zijn we een beetje doof geworden door het enorme geluid van de toeter, maar we zijn levend aangekomen.

Maandag 5 mei onze eerste werkdag:
’S ochtends moesten we om 8 uur klaarstaan om ergens te gaan ontbijten en daarna gelijk door te gaan naar het eerste weeshuis ‘Orphanage for new-born child waar heel veel baby’s zijn en weinig gehandicapte kinderen. We hebben daar de baby’s hun fles gegeven daarna hebben we bij de gehandicapten kinderen fysiotherapie toegepast en hebben we wat gekleurd met de peuters. In de middag zijn we naar het tweede weeshuis gegaan ‘peace village’ tweede weeshuis gegaan waar meer gehandicapten kinderen zijn en hebben we wat fysiotherapie gedaan maar tot nu toe nog heel weinig want het zijn heel veel kinderen en ze moeten eerst nog allemaal wennen. Dus tot nu toe spelen we alleen met ze en doen we wat oefeningen.
Dinsdag ochtend hebben we de knuffels die ik mee had genomen vanuit Nederland en Iris haar ballonnen meegenomen naar de weeshuizen. De kinderen waren dolgelukkig met de knuffels en ze lieten de knuffels echt niet meer los.
In de middag heb ik veel fysiotherapie kunnen toepassen bij 2 kinderen (Iris helaas wat minder vanwege haar gebroken arm). Soms weten ze niet precies wat de kinderen hier hebben, ze noemen alles cerebrale parese omdat ze nu ongeveer een beetje weten wat dat is. De kinderen hebben heel veel contracturen (standsafwijkingen van 1 of meerdere gewrichten), wat er soms best akelig kan uitzien (zie foto’s). Woensdag kwamen alle kinderen weer naar buiten gerend met de knuffels nog in hun handen, dat was heel mooi om te zien.

Vrijdagochtend 9 mei zijn we met de kinderen van ‘Peace Village’ naar het strand gegaan. We hebben lekker met de in het water gespeeld, wat genieten was voor ze. Ook hebbe we lunch gehad aan het strand, wat voor de kinderen een hele happening was omdat ze normaal rijst en noodles met een klein beetje vlees en groenten krijgen. Nu lagen er gamba’s en heel veel andere lekkere dingen waarvan ik de naam niet weet.
In de middag hebben we ons eerste donatiegeld (van jullie, iedereen nog heel erg bedankt daarvoor) uitgegeven. We hebben veel kleren en handdoekjes voor de baby’s en peuters gekocht, omdat ze eigenlijk elke dag in hetzelfde lopen. Binnenkort gaan we fysiotherapie materialen kopen met de fysiotherapeut hier.
Vrijdag avond (Da Nang) zijn we naar de karoake bar gegaan, waar we erg veel zin in hadden omdat we dit al zo vaak hebben gezien en vooral het kattenjank vaak hebben gehoord. Wij dachten dat we gewoon in 1 grote zaal zaten en dat je een podium hebt met een scherm en dat je dan kan zingen, maar we kregen een VIP room waar we met de vrijwilligers en 2 uit Vietnam lekker gingen zingen, het was erg gezellig en wat minder kattengejank natuurlijk!!!

Zaterdag zijn we lekker gaan ontbijten en zijn iris en ik naar the big C gelopen, wat een hele grote supermarkt is om handdoeken te kopen en wat lekkers. Daarna zijn we naar het strand gegaan met alle vrijwilligers en hebben we lekker in de zon gelegen, maria was jarig vandaag dus we zijn wat luxe uit eten gegaan en daarna zijn we gaan bowlen, voor iris wat minder aangezien die met links moest gooien, maar dat ging best aardig. Rond 10 uur zijn we lekker in een bar taart gaan eten aangezien Tram Ahn een hele mooie taart had gemaakt. Daarna zijn we naar een kroegje geweest waar we lekker konden dansen, alfons een man uit nederland van 60 was meegegaan wat eigenlijk wel heel erg grappig was want we waren met 12 vrouwen. Zondag was de rustdag en hebben we dus niets uitgevoerd, spelletjes gespeeld en filmpjes gekeken.

Maandag 12 mei onze eerste werkdag in Da Nang, alles was weer helemaal nieuw voor ons maar gelukkig hadden we de andere vrijwilligers bij ons die er al veel langer waren. In de ochtend gingen we naar het social support centre waar heel veel oudere mensen zitten (van 60 tot wel 100 jaar), ook zitten hier een aantal gehandicapten kinderen. We hebben niet veel gedaan want we kregen eerst een rondleiding en uitleg wat we moesten gaan doen. We waren er in de ochtend dus tot 10 uur en het was al 38 graden (lekker om in te werken (ZWETEN) dus). Het was fijn om in het vrijwilligershuis te lunchen hier krijg je namelijk gewoon een bord met eten erop en wordt en niet elke keer bijgeschept voor je ook al zeg je nee. In de middag zijn we naar Red Cross gegaan een weeshuis weer voor baby’s ook zitten hier kinderen met een hersenaandoening of een waterhoofd.

Excuses voor dit lange verhaal we maken natuurlijk heel wat mee elke dag!!!

LIEFS!

• 13 Mei 2014 - 16:16

Petra:

Hallo Jolijn en Iris,
    Wat een verhaal. Super leuk te lezen wat jullie daar allemaal beleven!!
    Goed dat de werkzaamheden van start zijn gegaan, anders groeien jullie nog rond van al dat vele eten (haha).
    Geniet van het heerlijke weer. Hier in Holand lijkt het wel Herfst......
    Dikke knuf. Liefs Petra.

• 13 Mei 2014 - 16:17

Audrey:

Hoi Jolijn, wat een verhaal!!..wel erg leuk te lezen allemaal, je maakt genoeg mee daar en ziet erg veel,mooie en minder mooie dingen.Het maakt vast heel veel indruk allemaal,zeker die kids met toch wel behoorlijke afwijkingen.Geniet en sla alles op, dit wordt een ervaring voor het leven!!
    liefs Audrey

• 13 Mei 2014 - 21:33

Jose:

Lieve Jolijn,

Leuk om je verhaal weer te lezen. Je hebt al heel veel gezien en nieuwe ervaringen opgedaan, dat neemt niemand je meer af. Super wat jullie hebben gekocht van de donaties. Ik ben heel benieuwd om met eigen ogen te zien naar jullie werkzaamheden en werkplek. Geniet nog van alles.

Heel veel liefs en een dikke kus.

Pap & mam

• 16 Mei 2014 - 19:02

Kkees En Anneke:

Wij volgen jou dagelijks het is zeer intersessant,De verhalen zijn ons niet langgenoeg.Groet